Crossen op Catba
In het plaatsje worden ons allerlei hotels aangeboden, maar we kiezen voor een hotelletje in een zijstraat, dat we op internet hadden gevonden. Een prima kamer, met ontbijt en bad. Achteraf viel het echter toch een beetje tegen. Het ontbijt is slechts een pannenkoek of twee boterhammen met ei. Dus we nemen de tweede dag zelf extra brood mee. En het bad heeft geen stop, gelukkig hebben we zelf een universele mee. (Bij het leeg laten lopen blijkt het bad ook niet direct op de afvoer te zitten, zodat we soort watersnoodramp in de badkamer hebben (vandaar dat er waarschijnlijk geen stop was…)
Op Catba maken we ook kennis met de eerste muggen. We kwamen rond schemer aan en ik ging kijken of de kamer in orde was. Angela wachtte buiten en voor ze het wist zat ze onder de muggenbulten. Op het eiland zelf fladderde er van alles rond. Ook hele mooie vlinders. Omdat we tijd hadden, bleven we een dag. We huurden een scooter voor vier dollar. Interessant dat je hem krijgt met lege tank en dus nog zo’n vier dollar kwijt bent om te tanken. Alle benzine die er nog in zit als je terugkomt, gieten ze in petflessen die ze dan weer aan de weg verkopen. Een lucratief handeltje zullen we maar zeggen. We reden het eiland rond, heerlijk even niet trappen maar alleen gas geven. Frank bereikte de 75 km/u, en wilde harder maar ik begon aan zijn kleren te trekken, ik vond het wel hard genoeg 🙂 .
We bezochten het Nationale park en klommen naar de top van Ngu Lam. We kozen voor het avontuurlijke pad en moesten het laatste stuk echt klauterend naar boven. Het uitzicht was prachtig. We boften, want de nevel van de dagen ervoor was verdwenen en we hadden lekker weer. We dachten bovenop te lunchen, maar toen we net ons brood gepakt hadden, had een zwerm muggen blijkbaar ook trek dus we trokken gauw lange mouwen aan en gingen weer naar beneden.
Ook reden we vast naar de ferry die we de dag erna wilden nemen. Het bleek dat er nog een toeristische ferry was, die weer de hoofdprijs vroeg, maar een stukje verderop vonden we de lokale ferry. Het leek ons leuk om terug te rijden via de kust. Er waren daar net wat meer heuvels maar dat is voor de scooter geen probleem. De weg was opgebroken, dus we besloten de volgende dag een minder intensieve route naar de ferry te nemen. We waren ongeveer tien minuten voor vertrek aanwezig. Dus we konden meteen de boot op en hij vertrok snel.
Op Cat Hai, het volgende eiland, fietsten we de enige weg naar de volgende pont. Daar hadden we helemaal geluk. Eigenlijk wilden we lunchen, maar het leek ons beter eerst naar de boot te fietsen. We kwamen twee minuten voor vertrek aan, dus lunchten op de boot.
Op het vasteland was het nog zo’n vijftien km over haventerrein naar Hai Phong, waar we overnachtten.